Opracowanie: mgr Magdalena Pawłowicz
Wstęp.
Zdrowie jest jedną z największych wartości człowieka. Pojęcie zdrowia odnosi się do stanu organizmu ludzkiego (zdrowie somatyczne), do wewnętrznej harmonii człowieka (zdrowie psychiczne) oraz do prawidłowych relacji między człowiekiem a otoczeniem-(zdrowie społeczne). Edukacja prozdrowotna stanowi nieodłączną część promocji zdrowia - uważana jest za jedną z najbardziej skutecznych form działania podejmowanego na rzecz zdrowia. Szkoła jest najważniejszym miejscem dla edukacji zdrowotnej, gdyż tutaj odbywa się przekazywanie wiedzy i uruchamianie różnych procesów, w których uczestniczą nie tylko uczniowie, ale również rodzice, nauczyciele, przedstawiciele społeczności lokalnej. Z pojęciem zdrowia, jako elementem tworzącym styl życia człowieka wiąże się świadomy wybór zachowań służących utrzymaniu i doskonaleniu zdrowia. Młodzież często nie zdaje sobie sprawy z tego, że zdrowie można stracić, że o zdrowie należy dbać. Dlatego też głównym celem edukacji zdrowotnej realizowanej w Szkolnym Klubie Zdrowia jest kształtowanie u dzieci i młodzieży postaw sprzyjających dokonywaniu samodzielnych wyborów zachowań właściwych z punktu widzenia utrzymania pełni zdrowia. Program działań w Klubie Zdrowia realizowany jest przez cały rok szkolny ( od IX do VI) poprzez:
- spotkania Klubu Zdrowia realizowane w formie zajęć pozalekcyjnych ( 1 godz. tygodniowo),
- zebrania z łącznikami PCK,
- lekcje wychowania fizycznego
- zajęcia SKS
- lekcje wychowawcze
Aby zachęcić do udziału w działaniach Klubu Zdrowia uczniów poszczególnych klas prowadzone jest współzawodnictwo o tytuł "Klasy najaktywniej dbającej o zdrowie" Konkretne zagadnienia przeznaczone do realizacji wynikają z diagnozy przeprowadzonej w kl. IV-VI – dotyczącej:
- Wiedzy na temat profilaktyki wad postawy
- Wiedzy na temat zdrowia i zdrowego stylu życia.
W Szkolnym Klubie Zdrowia istniejącym przy Szkolnym Kole PCK, uczniowie mają możliwość uzyskania i usystematyzowania wiadomości i umiejętności związanych ze zdrowiem, spotkania się oraz wspólnego działania w dziedzinie wychowania zdrowotnego. Do Szkolnego Klubu Zdrowia należą chętni uczniowie klas IV-VI, którzy są członkami Szkolnego Koła PCK. Akcje związane z realizacją programu obejmują – dzięki łącznikom PCK ( przedstawicielom poszczególnych klas) -wszystkich uczniów kl. IV-VI.
Opiekun Szkolnego Koła PCK oraz Szkolnego Klubu Zdrowia Magdalena Pawłowicz
ZADANIA SZKOLNEGO KLUBU ZDROWIA:
- Rozbudzanie zainteresowania dziecka własnym zdrowiem i rozwojem, ułatwianie nabywania podstawowych umiejętności dbania o swoje zdrowie, wdrożenie do samooceny własnego stanu zdrowia i sprawności fizycznej
- Organizowanie praktycznej działalności uczniów zmierzających do polepszenia ich stanu zdrowia.
- Wyrabianie nawyków potrzeby ruchu dla prawidłowego rozwoju organizmu i zwiększania poziomu sprawności uczniów.
- Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie oraz umiejętności przewidywania skutków swoich zachowań.
Działy programowe Szkolnego Klubu Zdrowia:
- Zdrowie i czynniki je warunkujące.
- Profilaktyka wad postawy
- Rola aktywności ruchowej w życiu człowieka
- Bezpieczeństwo w szkole, na drodze i w domu
Treści programowe Szkolnego Klubu Zdrowia:
- Zdrowie: czynniki sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu, styl życia i zdrowia (pola zdrowotne), urozmaicenie i regularność posiłków, prawidłowe organizowanie czasu wolnego i nauki w domu, dekalog zdrowia, udział w programie - "Twoje życie w twoich rękach"
- Profilaktyka wad postawy- - cechy prawidłowej postawy, ocena postawy ciała, sposoby zapobiegania wadom postawy –akcja "Proste plecy"
- Rola aktywności ruchowej w życiu człowieka: wpływ ruchu na rozwój organizmu, profilaktyka agresji, chorób cywilizacyjnych -akcja "Ruch to zdrowie"
- Bezpieczeństwo na drodze, podczas gier i zabaw ruchowych, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach.
Formy realizacji zadań: Zadania programowe Szkolnego Klubu Zdrowia realizowane będą za pomocą "Dzienniczka Klubu Zdrowia", w którym znajdzie się:
- Ocena postawy ciała (akcja proste plecy- profilaktyka wad postawy- współpraca z p. Beatą Bednarską)
- Samoocena poziomu sprawności fizycznej (na podstawie przeprowadzonego Indeksu sprawności fizycznej)
- Informacja- poświadczenie o udziale w różnych formach zajęć pozalekcyjnych o charakterze sportowo – rekreacyjnym (np. tańce, SKS, i inne.)
- Informacja- poświadczenie od stomatologa o kontrolowaniu stanu zębów
- Samoocena stanu uzębienia
- Zaświadczenie o ukończeniu kursu I pomocy przedlekarskiej
- Zaświadczenie o praktycznym wykorzystaniu umiejętności organizowania zajęć ruchowych – przygotowanie i przeprowadzenie zajęć o charakterze sportowo-rekreacyjnym (gier i zabaw, rozgrywek międzyklasowych,itp.)
Inne formy realizacji to:
- Pogadanki, zajęcia warsztatowe, praca metodą projektu, zajęciasportowo -rekreacyjne w ramach cyklicznych spotkań w Klubie Zdrowia
- Lekcje wychowawcze ("Jak zapobiegamy wadom postawy", Rola ćwiczeń śródlekcyjnych- łącznicy PCK-współpracujący w Klubie Zdrowia demonstrują zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych, itp
- Konkursy (wiadomości, plastyczne, sportowo-rekreacyjne, itp.)
- Współzawodnictwo klas IV-VI- wybieramy klasę najlepiej dbającą o zdrowie
- Lekcje wychowania fizycznego związane tematycznie z działaniami profilaktycznymi: zapobiegamy wadom postawy, poznajemy elementy zdrowego stylu życia (ze szczególnym wyeksponowaniem zdrowotnego znaczenia aktywności ruchowej).
- Gazetki informacyjne.
- informowanie o różnych formach zajęć sportowo- rekreacyjnych realizowanych w szkole: SKS -y (piłka siatkowa, piłka koszykowa, lekka atletyka, aerobik, tenis stołowy, itp.) kółko turystyczne, itp., promowanie dobrych uczniów – sportowców (na gazetce informacje o wynikach sportowych i naukowych).
Dział 1. Zdrowie i czynniki je warunkujące.
Cele:
- Poznanie zachowań sprzyjających i niesprzyjających zdrowiu ("pola zdrowia")
- Opanowanie wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę, samoocenę i podejmowanie działań na rzecz doskonalenia własnego zdrowia.
- Zapoznanie się z "Dekalogiem zdrowego stylu życia"
Zadania szczegółowe: W zakresie umiejętności – uczeń potrafi:
- Określić w jakim stopniu stosuje się do zasad zdrowego stylu życia-(na podstawie "Dziennika Zdrowego Stylu Życia")
- Potrafi zaprojektować najlepsze formy wypoczynku dla ludzi reprezentujących różne zawody W zakresie wiadomości - uczeń :
- Określi zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu
- Pozna elementy dekalogu zdrowego stylu życia
- Przedstawi zasady higieny pracy i wypoczynku
- Zna podstawowe zasady i reguły obowiązujące w relacjach międzyludzkich
- Zna przyczyny próchnicy zębów
W zakresie postaw - uczeń:
- Przestrzega zasad higieny ciała, włosów, jamy ustnej
- nabywa właściwego stosunku do własnych pozytywnych i negatywnych emocji
- Potrafi zaprojektować swoje miejsce do nauki zgodnie z zasadami higieny pracy
Dział 2. Profilaktyka wad postawy- "Akcja Proste Plecy"
Cele:
- Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy w różnych sytuacjach życiowych
- Nabywanie umiejętności samokontroli i samooceny własnej postawy ciała
- Poznanie informacji na temat przyczyn powstawania wad postawy i sposobów ich korekcji
- Poznanie roli aktywności ruchowej oraz ćwiczeń śródlekcyjnych w profilaktyce wad postawy.
Zadania szczegółowe: W zakresie umiejętności – uczeń potrafi:
- Dokonać samooceny i samokontroli postawy ciała
- Dokonać oceny postawy ciała kolegi (koleżanki)
- Wykonać ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę z przyborem i bez przyboru
- Przeprowadzić ćwiczenia śródlekcyjne
W zakresie wiadomości- uczeń :
- Zna znaczenie aktywności ruchowej w profilaktyce wad postawy
- Wie, jak zrelaksować się po męczącej pracy umysłowej (ćwiczenia śródlekcyjne)
- Zna przyczyny powstawania wad postawy i sposoby ich korekcji
- Zna najczęściej występujące wady postawy.
W zakresie postaw – uczeń:
- Dokonuje autokorekty własnej postawy ciała
- Systematycznie wykonuje ćwiczenia śródlekcyjne.
- Systematycznie wykonuje proste ćwiczenia korekcyjne
Dział 3. Ruch w życiu człowieka
Cele:
- Rozwijanie zainteresowań i umiejętności ruchowych ucznia
- Ukazywanie walorów ruchu
- Wyrabianie nawyków potrzeby ruchu dla prawidłowego rozwoju organizmu
- Wdrażanie do samooceny poziomu sprawności fizycznej
- Wdrażanie do współorganizowania zajęć sportowo-rekreacyjnych - rozgrywki międzyklasowe, zawody, gry i zabawy itp.
Zadania szczegółowe: W zakresie umiejętności uczeń potrafi:
- Dokonać samooceny sprawności fizycznej na podstawie wykonanych prób sprawnościowych
- Wykonać sprawdzian poziomu wydolności z (pomiarem tętna przed i po wysiłku)
- Przygotować i przeprowadzić w swojej grupie rówieśniczej zajęcia o charakterze sportowo rekreacyjnym
W zakresie wiadomości – uczeń:
- Zna wpływ ćwiczeń fizycznych na rozwój organizmu (mięśni, układu kostnego i układu krążenia
- Zna zasadę kulturalnego uczestnictwa w widowisku sportowym-(kultura kibicowania podczas gier, zabaw oraz na zawodach sportowych), przestrzega zasady "fair play" w różnych formach aktywności ruchowej
- Zna zasady treningu zdrowotnego
- Zna wpływ ruchu na adaptację organizmu do wysiłku.
W zakresie postaw uczeń:
- Systematycznie uczestniczy w różnych formach aktywności ruchowej
- Dba o własną sprawność fizyczną - dokonuje samokontroli (wypełnia dziennik zdrowego stylu życia) i samooceny sprawności fizycznej (na podstawie przeprowadzonego Indeksu Sprawności Fizycznej).
- Zachowuje się kulturalnie w roli kibica
Dział 4. Bezpiecznie w szkole, na drodze i w domu
Cele:
- Nabywanie wiadomości i umiejętności związanych z udzielaniem I pomocy
- Troska o bezpieczeństwo swoje i innych
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny w szkole i poza szkołą
- Nabycie umiejętności zaplanowania czynności związanych z zabezpieczaniem przeciwpożarowym w domu, w szkole, w lesie, na biwaku
Zadania szczegółowe: W zakresie umiejętności uczeń potrafi:
- Przeprowadzić we właściwej kolejności działania związane z udzielaniem I pomocy w poznanych urazach
- Wezwać prawidłowo karetkę pogotowia podając niezbędne informacje o wypadku
- zaplanować czynności związane z zabezpieczaniem przeciwpożarowym w domu, w szkole, w lesie, na biwaku
- przygotować apteczkę (zestaw leków+ środki opatrunkowe) na wycieczkę.
W zakresie wiadomości – uczeń:
- Wie, jak należy zachować się , aby nikt nie doznał przez nas urazu
- Wie, jak uniknąć agresji i przemocy oraz u kogo szukać pomocy
- Potrafi wymienić środki pierwszej pomocy, które można zastosować podczas opatrywania urazów
- Potrafi wymienić i objaśnić ogólne zasady, których należy przestrzegać, udzielając pomocy poszkodowanemu
- Zna numery telefonów alarmowych – potrafi wezwać pomoc (Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna, Policja)
W zakresie postaw uczeń:
- Rozumie, że ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych
- Przestrzega zasad bezpiecznego zachowania w szkole i na drodze
Planowane osiągnięcia:
- Dbanie o zdrowie własne i współpraca z dorosłymi w tym zakresie.
- Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.(przyrost wiedzy)
- Dostrzeganie potrzeby prowadzenia zdrowego stylu życia
- Aktywny udział w Konkursie " Klasa przyjazna zdrowiu" - akcjach pro zdrowotnych ( "Proste plecy", " Sprawni i zdrowi""Bezpieczni i zdrowi" itp.( osiągnięciem będzie większe zaangażowanie uczniów- liczniejszy udział poszczególnych klas)
- Znajomość ogólnych zasad pomocy przedlekarskiej
- Prawidłowe organizowanie czasu wolnego i nauki w domu.
- Udziału w Olimpiadzie Wiedzy o Zdrowiu
|